ماهنامه پردازش: با اینکه افزایش قابلتوجه تقاضای فولاد و فلزات در آمریکا مورد استقبال سرویسسنترها (مراز خدماتدهی) این کشور قرار گرفته و تأثیر مثبتی بر چشمانداز حوزه کسبوکار داشته است، اما چالشهای ناشی از ابهام درباره آینده سیاستهای دولت، توازن موجودی و فشاری که حملونقل بیشتر بر حوزه تهیه و توزیع وارد میکند، فضای مثبت این حوزه را ملتهب کرده است. این مقاله در این باره گزارش میدهد.
سرویس سنترهای فلزات آمریکا سال بسیار خوبی را تجربه میکنند که شاید بهترین سالی باشد که در دهه اخیر داشتهاند. با این حال، این مراکز نسبت به تأثیر مسائل تجاری و حملونقل و احتمال افزایش ابهامات در آینده این کسبوکار نگران هستند.
باب ویندر، رئیس و مدیرعامل مؤسسه مرکز سرویسسنتر (MSCI) که نماینده توزیعکنندگان فولاد کربن، فولاد ضدزنگ و آلومینیوم بهشمار میرود، گفت پس از یک دوره کاهش طولانیمدت، افزایش تقاضا از سوی بخشهای مهم بازار هدف سبب شد تا حملونقل مراکز خدمات فلزات سال گذشته روند صعودی خود را آغاز کند و همچنان نیز به این روند مثبت ادامه دهد.
این مؤسسه گزارش میدهد که محمولههای فولاد سرویسسنتر آمریکا از جمله محمولههای فولاد ضدزنگ در ماه مه ۷/۴ درصد افزایش داشته است. محمولههای آلومینیوم سرویس سنتر آمریکا نیز در مدت مشابه ۱/۶ درصد بیشتر شده است. محمولههای فولاد و آلومینیوم سرویس سنتر کانادا نیز بهترتیب ۵/۱ و ۱/۳ درصد رشد داشته است.
شرایط برای سرویس سنترهای مس و برنز آمریکا نیز مشابه است. گرت هرینگدون، رئیس انجمن سرویسسنتر مس و برنز (CBSA) و همچنین مدیرعامل شرکت سادرن کاپر اند سوپلای کو (Southern Copper & Supply Co Inc.) در شهر پلام ایالت آلاباما، میگوید با اینکه محمولههای فلزات قرمز سرویس سنترها افزایش داشته و البته به میزان ثابتی در سال گذشته بوده است، اما نرخ رشد آن در در سه یا چهار ماه گذشته بیشتر شده و ممکن است این روند صعودی همچنان ادامه یابد.
انجمن سرویسسنترهای مس و برنز گزارش میدهد که محمولههای فلزات قرمز سرویس سنتر آمریکا در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹/۶ درصد افزایش داشته است که شامل ۹/۴ درصد رشد در محمولههای مس و ۰/۹ درصد افزایش در محمولههای برنز و سایر آلیاژهای مسی میشود.
این شرایط در حالی روی میدهد که اقتصاد آمریکا شامل شمار گستردهای از بخشهای فلزی مانند بخش تولید، ساختوساز و انرژی شرایط روبهرشد و مثبتی را تجربه میکنند. با وجود اینکه رشد اقتصاد آمریکا اندکی کمتر از پیشبینیها بوده، اما رشد آن همچنان سریعتر از اکثر مناطق جهان است. اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی ۰/۲ درصد رشد داشته، این در حالی است که این میزان در مدت مشابه پارسال ۲/۱ درصد بوده است. همچنین رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته ۹/۲ درصد بوده است.
شاخص مدیران خرید تولید مؤسسه مدیریت عرضه (The Institute for Supply Management) در ماه ژوئن همچنان رقم نسبتا بالای ۲/۶۰ درصد را نشان میدهد که بالاترین سطح از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون بهشمار میرود. کریستوفر پلامر، مدیرعامل شرکت متال استراتجیز (Metal Strategies Inc.) در شهر وستچستر ایالت پنسیلوانیا، میگوید این شرایط در اثر رشد ۴/۳ درصدی تولید صنعتی آمریکا روی داده است که شامل ۲/۳۲ درصد افزایش در تولید کامیونهای سنگین آمریکای شمالی، ۵/۱۳ درصد رشد در تجهیزات ساختمانی، ۰/۵ درصد افزایش در تولید تجهیزات کشاورزی و همچنین ۴/۶ درصد رشد در محمولههای لوازم خانگی آمریکا میشود. پلامر همچنین میافزاید با وجود کاهش اندک ۳/۱ درصدی تولید خودروی آمریکا، تولید خودروهای سبک در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰/۵ درصد افزایش داشته است که بهطورکلی میتواند در سال جاری بیشتر شود.
ویندر، رئیس و مدیرعامل مؤسسه سرویس سنتر فلزات، خاطرنشان میکند: با اینکه تولید خودروی سبک در آمریکای شمالی تاحدودی کاهش داشته است، اما همچنان پیشبینی میشود که ۱۷ میلیون خودرو در سال جاری تولید شود.
در همین حال، باب مراز، معاون فروش و بازاریابی شرکت تیدابلیو متالز (TW Metals Inc,) در منطقه اکستون ایالت پنسیلوانیا، میگوید رشد تولید هواپیماهای مسافربری و هواپیماهای شخصی، هلیکوپتر و پهپاد سبب افزایش تقاضای فلزات از سوی بخش هواپیمایی شده است. این بدان معناست که نهتنها تقاضا برای آلومینیوم و فولاد ضدزنگ بیشتر شده، بلکه بهدلیل افزایش استفاده از کامپوزیت، استفاده از تیتانیوم در بدنه هواپیماها و موتورها نیز رشد داشته است.
حوزه انرژی و ساختوساز
رشد قیمتهای انرژی نیز سبب افزایش تقاضا برای فلزات آهنی و غیرآهنی شده است. هرینگدون، رئیس انجمن سرویس سنتر مس و برنز، میگوید تقاضا برای نفت و گاز بیشترین تأثیر را بر سرویس سنترهای مس و برنز گذاشته است. پلامر میگوید همچنین تقاضا برای لوله و تیوب انرژی بهویژه لولههای بدونرز افزایش قابلتوجهی داشته است.
وی میافزاید تقاضا برای کالاهای لولهای حوزه نفت نیز نسبت به پارسال ۰/۳۱ درصد افزایش یافته و از ابتدای سال جاری تا ماه مه نیز ۳/۲۲ درصد رشد داشته است. همه گزارشها حاکی از آن است که تقاضای لوله و تیوب همچنان بیشتر میشود و قیمتهای نفت خام متوسط تگزاس غربی در بورس کالای نیویورک (Nymex) اوایل ماه ژوئیه به بیش از ۷۴ دلار در هر بشکه و همچنین قیمتهای نفت خام برنت به حدود ۷۹ دلار در هر بشکه افزایش مییابد. قیمتهای گاز طبیعی در بورس کالای نیویورک نیز در حدود ۲ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر یک میلیون واحد حرارت بریتانیا ثابت بوده است.
پلامر همچنین با اشاره به شرایط بسیار مطلوب بخش ساختوساز آمریکا در سال جاری، یادآور میشود که تقاضای فولاد از سوی این بخش در ماه مه هشت درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که شامل ۳/۲۰ درصد رشد در بخش خصوصی مسکن، ۱/۶ درصد رشد در بخش ساختوساز غیرمسکونی و همچنین ۷/۷ درصد افزایش در بخش دولتی میشود.
رشد این بخش در حالی روی میدهد که هنوز طرح بلندمدت سرمایهگذاری زیرساخت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تصویب نشده است. پیشبینی میشود که کنگره آمریکا پس از برگزاری انتخابات میاندوره در ماه نوامبر، این طرح را بررسی کند.
افزایش غیرعادی تقاضا
عوامل بسیاری در افزایش تقاضای فلزات از سوی مراکز خدمات مؤثر بودهاند. زاکاری سیگال، معاون توسعه راهبردی شرکت اولیمپیک استیل (Olympic Steel Inc.) در شهر بدفورد ایالت اوهایو، میگوید این عوامل شامل میزان بسیار زیاد تقاضا در چند سال گذشته میشود زیرا شرکتها همچنان در حال بهبود شرایط خود از بحران مالی جهان در بازه سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی هستند. سیگال میافزاید: مالیات و اصلاحات تنظیمی نیز قطعا به مشتریان ما کمک کرده تا رقابتیتر باشند و علاوه بر آن، قطعیت بیشتری را نیز برای آینده ایجاد کرده است.
ویندر میگوید: به دلیل تغییراتی که در خصوص کاهش مخارج سرمایهای ایجاد شده، ما شاهد پروژههای سرمایهای زیادی هستیم که باید استفاده از فلزات صنعتی را طراحی و به مرحله اجرا برسانند.
در همین حال، بر اساس گزارش تامسون رویترز در دانشگاه میشیگان، شاخص اطمینان مصرفکننده در ماه ژوئن بار دیگر به ۲/۹۸ افزایش یافت که تنها اندکی پایینتر از پیشبینیها بود و بیشتر بهدلیل وجود ابهام درباره تأثیر نهایی تعرفههای بخش ۲۳۲ برای فولاد و آلومینیوم از جمله احتمال جنگ تجاری بوده است.
بهویژه اینکه بهطورکلی زمان شروع و اتمام فرآیند تولید کارخانهها بیشتر شده و بر اساس گزارشها برخی از اقدامات تولیدکنندگان فلزات عقب افتاده و حتی زمان تحویل محصولات به بعد از زمان وعدهدادهشده موکول شده است و بنابراین سرویس سنترها از این شرایط بهره بردهاند. هرینگدون خاطرنشان میکند: بسیاری از مشتریان از سرویس سنترها میخواهند تا نقش بیشتری ایفا کنند مثلا موجودی بیشتری را برای آنها نگهدارند یا پردازش بیشتری را برای آنها انجام دهند. بسیاری از مشتریان از ما میخواهند بهعنوان یک فروشگاه جامع عمل کنیم.
مشکلات ناشی از ابهامات
بازار سرویس سنترها فلزات آمریکا خالی از مشکل نیست، بهویژه اینکه فضای کلی ابهام درباره اتفاقات آینده وجود دارد. استفان آرمسترانگ، رئیس و مدیرکل شرکت اونیل استیل (O’Neal Steel) در شهر بیرمنگام در ایالت آلاباما، میگوید: هماکنون ابهامات زیادی بهویژه در خصوص مسائل تجاری از جمله تعرفههای بخش ۲۳۲، سایر پروندههای تجاری و احتمال جنگ تجاری وجود دارد.
وی میگوید با اینکه هنوز زود است که بگوییم پیامدهای بلندمدت چه خواهد بود، همواره خطری مبنی بر وجود برخی از پیامدهای ناخواسته و نتایج منفی ناشی از تعرفهها وجود دارد که در نهایت میتواند سبب نوسان یا کاهش تقاضا شود. وی میافزاید: با اینکه این امر در مدت کوتاهی صورت میگیرد، اما هنوز زود است که بگوییم در بلندمدت چه اتفاقی خواهد افتاد.
بیل هیکی، رئیس شرکت لافام-هیکی استیل (Lapham-Hickey Steel Corp.)، میگوید: هدف این است که تعادلی در تراز تجاری کالا ایجاد کنیم که هدف مطلوبی نیز بهشمار میرود، اما مطمئن نیستم که آنچه در حال انجام است چنین نتایجی را محقق سازد.
کریس بیلمن، مدیر تحقیقات بازار شرکت مجستیک استیل (Majestic Steel) در کلیولند و نویسنده گزارش اصلی سرویس سنتر، یادآور میشود که هماکنون عرضه محدود شده است. وی میگوید: این تنها بهدلیل افزایش تقاضا نیست. کاهش عرضه در سال ۲۰۱۶ میلادی بهدلیل پروندههای تجاری نظیر پروندههای ضددامپینگ و حقوق گمرکی جبرانی آغاز شد و هماکنون نیز بهدلیل تعرفههای بخش ۲۳۲ کاهش بیشتری یافته که این امر سبب افزایش مدت زمان آغاز و اتمام کارخانهها شده است و با تصمیم ناگهانی دولت ترامپ در خصوص حذف معافیت موقت کشورهای عضو نفتا و اتحادیه اروپا از تعرفههای بخش ۲۳۲ نیز بیشتر خواهد شد.
لیزا آر گلدنبرگ، رئیس شرکت دلور استیل (Delware Steel Co.) در شهر فورت واشینگتن ایالت پنسیلوانیا، میگوید مراکز خدمات بسیار کمی پیشبینی میکردند که دولت ترامپ تعرفهها را بر این کشورها اعمال کند، کشورهایی که شرکای مهم تجاری ایالات متحده بهشمار میروند. وی میافزاید این اقدام سبب ایجاد آشفتگی در بسیاری از سرویس سنترها شده است. به گفته وی: همه در تکاپو هستند تا بدانند چه کاری باید انجام دهند.
بیلمن با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد از مجموع فولاد آمریکا از کانادا وارد میشود، میگوید بیشترین نگرانیها در ارتباط با تعرفههای اعمالشده بر واردات کانادا است.
وی با صحبت آرمسترنگ موافق است که این امر احتمالا در کوتاهمدت و میانمدت مشکل زیادی ایجاد نخواهد کرد، هر چند در بلندمدت میتواند مشکلاتی را در زنجیره تأمین ایجاد کند بهویژه اقدام اخیر در خصوص افزایش قراردادهای بلندمدت با کارخانهها و سرویس سنترها.
همچنین فرض بر این است که تعرفههای کشورهای عضو نفتا مدت بیشتری اعمال خواهد شد که این دور از اطمینان است. مراز، معاون فروش و بازاریابی شرکت تیدابلیو متالز، نیز همانند بسیاری از مدیران سرویس سنترها، بر این باور هستند که این تعرفه یک تاکتیک چانهزنی برای مذاکرات توافقنامه نفتا است. وی میگوید: اگر این تعرفهها تا ماه اکتبر یا نوامبر همچنان اعمال شود، بسیار متعجب خواهم شد.
بدیهی است که تعرفهها ابهام زیادی ایجاد کرده است. جیم بارنت، رئیس و مدیرکل شرکت گرند استیل پروداکتز (Grans Steel Products Inc.) در شهر ویکسون در ایالت میشیگان، میگوید تعرفهها در طول سال بر بازار تأثیر گذاشته و واکنش مناسب سرویس سنترها را دشوار کرده است زیرا این مراکز نمیدانند که آیا موجودی کافی فلزات برای تأمین نیازهای مشتریان وجود دارد یا خیر، یا اینکه چنانچه برخی از مشتریان سرویس سنترها خدمات خود را با قیمتی بالاتر از بازار ارائه دهند، آیا تأثیر منفی بر تقاضا میگذارد یا خیر.
برای مثال، شاخص امریکن متال مارکت برای کویل نورد گرم فولاد میدوست در پایان ماه ژوئن به ۶۰/۹۱۵ دلار در هر تن کوچک افزایش یافت که ۶/۵۵ درصد بیشتر از قیمت ۶۰/۵۸۸ دلاری این محصول در سال گذشته است. در مقابل آن، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن در پایان ماه ژوئن به ۱۲۶۳ دلار در هر تن رسید که در مقایسه با قیمت ۲۳۰۰ دلاری این فلز در ماه گذشته کاهش و در مقایسه با سال گذشته ۶/۱۴ درصد افزایش داشته است.
بارنت میگوید شنیده میشود که برخی از مشتریان شرکت بهدنبال این هستند تا برخی از قطعات معاف از مالیات را از خارج کشور وارد کنند که این برخلاف روال اخیر است که در آن، قطعات تولیدی آمریکا را به جای قطعات وارداتی از چین و کشورهای دیگر جهان خریده بودند. وی میافزاید: چنانچه این روند ادامه یابد، در نهایت ممکن است فروش ما را تحتتأثیر قرار دهد.
گولدنبرگ میگوید نگرانیها مبنی بر اینکه این روند میتواند منجر به اصلاح قیمتها شود، باعث شده است تا برخی از سرویس سنترها نسبت به موجودی خود نهتنها محتاط باشند بلکه هراس و ترس نیز داشته باشند. این مراکز همچنین بین لزوم برخورداری از موجودی کافی برای تأمین نیازهای مشتریان خود و اطمینان از اینکه در صورت کاهش ناگهانی قیمتها، محصولات بسیار گرانی روی دست آنها بماند، گرفتار شدهاند.
وی میگوید: با توجه به اینکه شرکتها میدانند که توئیت بعدی رئیسجمهور ممکن است تغییرات قابلتوجهی ایجاد کند، این امر اهمیت ویژهای دارد.
محدودیت عرضه
جان تومازوس، رئیس شرکت وری ایندیپندنت ریسرچ الالسی (Very Independent Research LLC)، میگوید محدودیت عرضه سبب بیثباتی بیشازحد در قیمتها میشود و چنانچه سفارشهای کارخانههای داخلی سریعتر از پیشبینیها رزرو شود، بسته به مدیریت موجودی و راهبردهای خرید فلزات سرویس سنترهای مختلف، موجب ایجاد اختلافنظر میان این مراکز میشود. وی میافزاید شرکتهایی که از گذشته خریدار واردات هستند در مقایسه با شرکتهایی که روابط خرید مطلوبی با کارخانههای داخلی دارند، با مشکل بیشتری برای خرید فلزات مواجه خواهند شد زیرا این شرکتها باید روابط جدیدی ایجاد کنند و هزینه بالاتری را برای فلزات خود بپردازند.
سیگال خاطرنشان میکند: در راه رشد و پیشرفت، محدودیت نیز وجود دارد، بنابراین در زمان خاصی قیمتها به اوج میرسند و ما میخواهیم اطمینان حاصل کنیم که برای هر رویداد احتمالی، بهخوبی ذخیرهسازی کردهایم. وی میافزاید در چنین شرایطی، شرکت الیمپیک استیل نسبت به نحوه خرید و فروش موجودی خود، چگونگی تداوم تعهد خود به مشتریان و نظم دادن به پیامدهای موجودی بسیار محتاط است.
عوامل دیگری نیز وجود دارند که تأثیرگذار هستند. برای مثال، کریگ ماتیاسون، رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت جمیسون متالز (Jemison Metals)، معتقد است که این شرکت در زمینه رقابت در بازار برتری دارد زیرا نهتنها همه خریدهای آن بر اساس قرارداد است، بلکه از فناوریهایی برخوردار است تا تقاضای مشتریان خود را حتی در زمان محدودیت عرضه نیز تأمین کند.
مایک یانگ، رئیس و مدیر ارشد اجرایی شرکت کلاین استیل سرویس (Klein Steel Service Inc.)، عنوان میکند که بهطورقطع نمیتواند بگوید که جنگ تجاری احتمالی چه تأثیری میتواند بر کسبوکار وی داشته باشد زیرا نه او و نه هیچ کس دیگری در این صنعت هیچگاه جنگ تجاری را تجربه نکرده است.
وی میافزاید که اطمینان دارد که راهبرد شرکت برای خریدوفروش ذخیره کالا در سریعترین زمان ممکن و مدیریت کسبوکار بهمانند گذشته بهصورت هفتگی، ماهانه و فصلی، این شرکت را قادر خواهد ساخت تا خود را با واقعیتهای بازار وفق دهد.
هرینگدون میگوید برخی از سرویس سنترها دریافتهاند که در این شرایط کسبوکار، ذخیرهسازی نیازهای افراد دشوار است. وی میافزاید: ما تمایل داریم همه نوع محصول را به مشتریان ارائه دهیم و موجودی خود را بر اساس نیاز اکثر مشتریان تنظیم میکنیم، این در حالی است که شرکت سادرن کاپر (Southern Copper) و چندین سرویس سنتر دیگر همانند ما محصولات در اندازهها و آلیاژهای مختلف را انبار نمیکنند.
این امر فرصتی را برای برخی دیگر از مراکز خدماتی فراهم میکند تا این فاصله را پر کنند. بارنت میگوید فروش محصولات به توزیعکنندگان دیگر ۲۰ تا ۲۵ درصد از فروش شرکت گرند استیل را به خود اختصاص میدهد.
عوامل تأثیرگذار بر آلومینیوم
بهنظر میرسد که چالشهای سرویس سنترها در حوزه آلومینیوم بیشتر از فولاد باشد. به گفته تومازوس، یکی از دلایل این است که حدود ۶۰ درصد از آلومینیوم نوع اول مصرفی در آمریکا وارد میشود، بههمیندلیل این محصول از سوی بخش ۲۳۲ مشمول ۱۰ درصد تعرفه شده است.
با این حال، آرمسترانگ، رئیس و مدیرکل شرکت اونیل استیل، میگوید با اینکه تعرفههای بخش ۲۳۲ تأثیر گذار است، اما اعمال عوارض ضددامپینگ و حقوق گمرکی جبرانی برای فویل و آلیاژ متداول آلومینیوم است که بیشترین تأثیر را بر واردات بسیار زیاد آلومینیوم از چین و سایر نقاط جهان گذاشته و تهیه آلومینیوم موردنیاز سرویس سنترها را بسیار دشوار کرده است. وی خاطرنشان میکند: میزان متناسبی از واردات نیاز است تا این موارد در تعادل قرار گیرد و به عرضه به این بازار کمک شود، بازاری که هنوز به خودکفایی نرسیده است. این بازار با اطلاعیههای اخیر چند شرکت مبنی بر ازسرگیری ظرفیت ذوب بلااستفاده آمریکا به تعادل رسیده است.
مت مینان، سخنگوی انجمن آلومینیوم (Aluminum Association)، میگوید تولید کارخانههای ذوب آلومینیوم آمریکا همچنان تنها دو میلیون تن است (که این رقم شامل ظرفیت بلااستفاده نیز میشود)، این در حالی است که بازار آمریکا حدود ۵/۵ میلیون تن آلومینیوم نوع اول مصرف کرده است. تومازوس عنوان میکند با این وجود، برای واردات این محصول به جای ۱۰ درصد، ۵۰ درصد تعرفه در نظر گرفته شده است تا علیرغم هزینه بالای برق در آمریکا، به ساخت یک کارخانه ذوب جدید آلومینیوم در این کشور ترغیب کند.
تومازوس با اشاره به اینکه کارخانههای داخلی از ظرفیت تولید کافی برای تأمین ۸۰ درصد از تقاضای فولاد آمریکا برخوردارند، میگوید این کشور مشکل کمتری در زمینه عرضه فولاد دارد.